Jak nauczyć się grać na keyboardzie?

Można zaobserwować, że z roku na rok coraz większa liczba osób planuje nauczyć się gry na keyboardzie. Nie wszyscy jednak wiedzą od czego dokładnie powinno się zacząć przygodę z tym instrumentem. Czy lekcje gry na keyboardzie muszą być pobierane w szkole muzycznej? Jakie ćwiczenie powinno się wykonywać, by nauka była znacznie prostsza i przyjemniejsza?

Nauka nut

Warto wiedzieć, że ten etap nauki gry na keyboardzie polega na nauce rozkładu poszczególnych nut na klawiaturze, a także nauce nut na pięciolinii. Można oczywiście bez żadnego problemu rozpocząć od nut w kluczu wiolinowym. Koniecznie trzeba zaznaczyć, że stosunkowo szybko potrzebna będzie dodatkowo znajomość klucza basowego. Wspomniany klucz basowy ma bardzo istotne znaczenie, gdyż właśnie w nim są zapisywane nuty niższej części klawiatury. Przeważnie grane są lewą ręką.

Koordynacja gry obydwu rąk

W momencie, gdy osoba zainteresowana nauczeniem się grać na keyboardzie poznała już nuty, koniecznie jest nabycie umiejętności polegające na skoordynowaniu gry obydwoma rękami. Należy zdawać sobie sprawę, że problem z wspomnianą kwestią ma zdecydowanie więcej osób niż mogłoby się wydawać. Warto jednak wiedzieć, że nie istnieje żadna magiczna recepta na przejście tego etapu. Rekomendowana jest cierpliwość i systematyczny trening. Bardzo dobrym rozwiązaniem może być ćwiczenie każdej ręki osobno, następnie można spróbować je połączyć.

Istotne znaczenie ma sukcesywne ćwiczenie lewej, a także prawej ręki osobno, a dopiero później na przemian razem. Trzeba bowiem dojść do takiego poziomu, by nie było konieczne zastanawianie się, co dokładnie robią obie ręce. Wystarczy wybrać sobie dowolny, stosunkowo łatwy utwór fortepianowy, a następnie ćwiczyć określony wątek tylko prawą ręką. Nie jest zalecane patrzenie na klawiaturę, to zdecydowanie najbardziej poważny błąd. Następnie należy wyćwiczyć sobie lewą rękę do wybranego utworu również bez spoglądania na klawiaturę. W najprostszym możliwym ujęciu ręce same muszą dokładnie, automatycznie wiedzieć, co dokładnie mają grać. Dopiero w tym momencie można przejść do gry obydwoma rękoma.

Należy jednak wykonywać poszczególne ruchy bardzo powoli, ręce nie mogą się kontrolować. Oczywiście nie można także patrzeć na klawiaturę. Należy bowiem grać na instrumencie i uważnie słuchać tego, co jest grane. Ręce muszą przyzwyczaić się do keyboardu. Osobom, które mają w planach nauczyć się grać na wspomnianym instrumencie rekomendowane jest ćwiczenie tej umiejętności do momentu, aż poczują, że nie ma potrzeby kontrolowania rąk. Następnie zalecane jest przyspieszanie gry stopniowo, by zostało osiągnięte normalne tempo utworu. Jeżeli dana osoba będzie potrafiła samodzielnie odczytywać nuty, a także równocześnie grać obydwoma rękoma, oznacza to, że opanowała podstawę techniczną.

Praca z utworami od strony muzycznej

Na pracę nad wykonywanym utworem będą składały się następujące elementy: dynamika i artykulacja, styl, a także interpretacja.

Dynamika i artykulacja

Warto mieć świadomość, że dynamika jest siłą natężenia dźwięku. W najprostszym możliwym ujęciu oznacza zatem sposób wykonywania określonego utworu. Można bowiem grać głośniej lub ciszej. Z kolei wspomniana artykulacja jest sposobem na łączenie ze sobą poszczególnych dźwięków. Opisuje zatem czy dana osoba powinna grać łącznie następujące po sobie dźwięki (w muzyce określa się jako legato) czy powinno się każdy z dźwięków odpowiednio zaakcentować (staccato). Godny uwagi jest fakt, że są to łacińskie określenia.

Styl

Styl jest natomiast częścią interpretacji. Warto jednak mieć świadomość, że jest ona narzucona w zdecydowanym stopniu. Należy bowiem wiedzieć, że styl wykonania określonego utworu powinien być właściwie dostosowany nie tylko do epoki, ale również kompozytora czy samego oryginalnego utworu.

W najprostszym możliwym ujęciu oznacza to, że preludium napisane przez Jan Sebastiana Bacha w baroku musi być zagrane w odpowiednim stylu, czyli równo i bez romantycznych zachwiań tempa. Wspomniany utwór powinien także charakteryzować się bardo twardym dźwiękiem.

Podczas dopasowywania danego utworu do stylu rekomendowane jest uwzględnienie nie tylko i wyłącznie epoki oraz kompozytora, ale również sposobu na jego wykonanie. Jeżeli kompozytor jest wykonawcą impresjonizmu, jego utwór trzeba zagrać legato. W takich przypadkach niezwykle istotna może być pomoc nauczyciela.

Interpretacja

Jest to kolejny bardzo istotny czynnik utworu poza stylem, tempem czy artykulacją. Interpretacja jest pewnego rodzaju miejscem, gdzie dany wykonawca może podjąć decyzję o dodaniu czegoś od siebie. Ponadto przy interpretacji bardzo istotne znaczenie będzie miało wyobrażenie. Doświadczonym muzykom bardzo pomaga przy graniu połączenie muzyki z wyobrażeniami filmowymi. Można bowiem wyobrazić sobie, że tworzy się muzykę do danego filmu np. scena sztormu. W przypadku utworów Mozarta doskonale egzamin zda wyobrażenie sobie uspokajających krajobrazów.

Warto jednak wiedzieć, że nadmierne przeżywanie muzyki może również być przeszkodą. Nad utworem musi być bowiem zachowana kontrola. Nie można również zapomnieć o oczekiwaniach słuchaczy.

Co jeszcze może pomóc w pierwszych krokach nauki na tym instrumencie?

Jaką wiedzę powinno się posiadać przed rozpoczęciem nauki z nauczycielem?

Osoba, która planuje wybrać się na swoją pierwszą lekcję z nauczycielem powinna znać nie tylko i wyłącznie nuty w kluczu wiolinowym oraz basowym, ale również ich rozkład na klawiaturze. Należy mieć świadomość, że szkoda zarówno czasu nauczyciela, jak i pieniędzy osoby zainteresowanej nauką, by tracić bardzo cenny czas na naukę związaną z poznawaniem nut. Koniecznie trzeba zaznaczyć, że na wstępnym etapie teoretycznym nie ma żadnej konieczności jeżeli chodzi o posiadanie własnego instrumentu. Potrzebny będzie jednak schemat klawiatury, by możliwe było poznanie położenia poszczególnych klawiszy.

Osoby, które mają w planach nauczenie się gry na omawianym instrumencie nie powinny podejmować decyzji o stopniowym kupowaniu. Można zaobserwować, że ludzie bardzo często najpierw zaopatrują się w matę, następnie w keyboard, a dopiero później w pianino. W celu ograniczenia wydatków rekomendowane jest w pierwszej kolejności kupienie używanego keyboardu. Wspomniany instrument można znaleźć bez żadnego problemu na portalach aukcyjnych za 200 albo 300 złotych. W ten sposób osoba zainteresowana będzie miała czas na przekonanie się czy na pewno chce nauczyć się grać na keyboardzie.

Dlaczego warto zdecydować się na lekcje z nauczycielem?

Lekcje z nauczycielem rekomendowane są wszystkim osobom, które opanowały już nuty. Dorosłym, którzy będą w stanie samodzielnie zmotywować się do dalszej nauki w zupełności wystarczy jedna lekcja z nauczycielem raz na dwa tygodnie. Potrzebna jest bowiem osoba, która będzie regularnie czuwała nad prawidłową techniką, a także zadawała właściwe materiały do samodzielnych treningów.
W przypadku dzieci zalecana jest przynajmniej jedna lekcja na tydzień (jeżeli dziecko ćwiczy także samodzielnie w domu). Najmłodsi, którzy z różnych powodów nie są w stanie grać na keyboardzie w domu powinny uczęszczać na zajęcia dwa razy w tygodniu. Musi być bowiem odnotowywany postęp w nauce gry na keyboardzie. Lekcje nie mogą polegać na przypominaniu sobie umiejętności zdobytych na poprzednich zajęciach.

Dlaczego szkoła muzyczna jest bardzo dobrym rozwiązaniem?

Można również zapisać się do szkoły muzycznej, albo ogniska muzycznego. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że państwowe szkoły muzyczne są bezpłatne. Należy jednak zaznaczyć, że w niektórych miastach są ograniczenia wiekowe. Osoby dorosłe, a także nastolatkowie mogą nie zostać przyjęci do wspomnianej szkoły muzycznej. Z kolei ogniska muzyczne, a także prywatne szkoły muzyczne przeważnie przyjmują osoby w każdym wieku.

Kiedy jednak powinno się zdecydować na prywatne lekcje, prywatną szkołę muzyczną czy ognisko muzyczne? Warto wiedzieć, że w zdecydowanej większości przypadków szkoły muzyczne oraz ogniska muzyczne maja w swojej ofercie dodatkowe zajęcia z nauki o muzyce, harmonii muzyki czy teorii muzyki. Oznacza to tym samym, że rozwój muzyczny we wspomnianych miejscach będzie zdecydowanie bardziej wszechstronny. Godny uwagi jest jednak fakt, że szkoła muzyczna będzie wymagała od osoby zainteresowanej poświęcenia zdecydowanie więcej czasu.

Czym należy sugerować się przy podjęciu decyzji o wyborze nauczyciela?

Osoby, które decydują się na prywatne lekcje bardzo często nie wiedzą jakie kwestie powinno się uwzględnić przy wyborze nauczyciela. Rekomendowane jest przede wszystkim bardzo dokładne zwrócenie uwagi, jak dany nauczyciel będzie podchodził do aspektów związanych z techniką gry na keyboardzie. Ponadto dobry nauczyciel koniecznie powinien szczegółowo tłumaczyć również technikę gry, a nie tylko omawiać poszczególne nuty.

W przypadku, gdy przez kilka pierwszych lekcji dany nauczyciel nie wspomni nic o oparciu ręki czy pracy palców, rekomendowane jest uczniowi zapytanie czy technika jest poprawna. Jeżeli okaże się, że wspomniana technika była do poprawy, warto podjąć decyzję o zmianie nauczyciela. Nauczyciel powinien bowiem na bieżąco informować o ewentualnych błędach, a następnie pomagać je naprawić. Należy wybrać nauczyciela, z którym jest świetny kontakt.

Co powinny zrobić osoby, które chcą się uczyć samodzielnie gry na keyboardzie?

Osobom, które mają w planach uczyć się samodzielnie przez pewien czas zalecane jest rozpoczęcie nauki od najprostszych utworów. Warto bowiem ćwiczyć na pięknych i stosunkowo łatwych melodiach. Należy dbać o poprawną technikę gry, nawet gdyby tempo miało być znacznie wolniejsze. Bardzo istotne znaczenie będzie miało także poświęcenie czasu na zrozumienie dodatkowych znaków dynamicznych (chodzi tutaj o zróżnicowany poziom głośności gry) czy artykulacyjnych (gra łagodniejsza, ostra, legato czy podnoszenie ręki).

Zalecane jest konsekwentne ćwiczenie gry na keyboardzie na kolejnych utworach, by w pewnym momencie zagrać nie tylko w odpowiedniej dynamice, ale również z właściwą artykulacją. Osoba, która uczy się grać samodzielnie na omawianym instrumencie musi cały czas upewniać się czy gra z dobrą techniką. Świetnym rozwiązaniem jest przynajmniej raz na kilka miesięcy skonsultować się z nauczycielem.

O czym należy jeszcze pamiętać podczas nauki gry na keyboardzie?

Nauka gry na keyboardzie jest zdecydowanie trudniejsza niż mogłoby się wydawać. Osoby, które samodzielnie ćwiczą poszczególne utwory muzyczne bardzo często zastanawiają się, jak długo powinno się ćwiczyć dany utwór. Warto mieć świadomość, że wspomniany utwór będzie opanowany dopiero w momencie, gdy dana osoba będzie potrafiła zagrać go nie tylko równo, ale również w odpowiednim tempie. Konieczne jest również bezbłędne kontrolowanie dynamiki. Nie można przejść do kolejnego utworu, jeżeli podczas gry dana osoba napina ręce.

Oczywiście nie jest rekomendowane uczenie się wszystkich utworów na pamięć. Świetnym rozwiązaniem może być uczenie się na pamięć np. co piątego granego utworu. W ten prosty sposób dana osoba nie tylko ćwiczy pamięć, ale również buduje swój repertuar (kilka utworów, które można będzie zagrać innym przy różnych nadarzających się okazjach). Bardzo istotne znaczenie ma równe granie określonego utworu. Można w tym celu nagrać sienie, a następnie odsłuchać.

Doświadczeni muzyce rekomendują lekcje z nauczycielem bez względu na zdolności czy motywację. Oczywiście może to być nawet jedno spotkanie raz na dwa lub trzy tygodnie. Lekcje z wspomnianym nauczycielem umożliwią bowiem zdecydowanie szybsze przejście do kolejnych etapów nauki na omawianym instrumencie.

Dlaczego warto nauczyć się grać na keyboardzie?

Warto mieć świadomość, że nauka gry na keyboardzie nie tylko bardzo korzystnie oddziałuje na mózg, ale również wyrabia nawyki związane z systematycznością i dokładnością. Podczas gry na omawianym instrumencie można rozwijać w sobie kreatywność. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że podczas gry zaangażowane są praktycznie wszystkie części mózgu. Konieczna jest także podzielność uwagi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ustawienia zgody na pliki cookie